Misschien een vreemde vraag. Maar wel een die denk ik te weinig wordt gesteld. En in mijn beleving is er maar 1 antwoord mogelijk.
Ja, waarom eigenlijk niet.
Wat maakt een vereniging tot een bedrijf?
- Er komt geld binnen, er gaat geld uit. En hopelijk komt er meer binnen dan dat er uit gaat.
- Er wordt gewerkt. Heel hard gewerkt. Meestal door mensen die er geeneens voor worden betaald!
- Er worden producten opgeleverd. Trainers leveren trainingen. De activiteitencommissie levert activiteiten.
- Er is zelfs een orgaan waar door het bestuur verantwoording aan moet worden afgelegd. De ledenvergadering!
Toch zullen de meeste bestuurders zeggen dat ze een vereniging niet kunnen leiden zoals dat in een bedrijf gebeurd.
Een vereniging is geen bedrijf
- Zoveel geld gaat er toch niet in de vereniging om? Dat kunnen we makkelijk in een Excelsheetje kwijt.
- We kunnen onze vrijwilligers niet te hard aanpakken. Straks stoppen ze er mee en we hebben er al zo weinig.
- Producten opleveren? Hoezo? We zorgen ervoor dat mensen kunnen sporten en af en toe doen we ook nog wat leuks. Heeft niets met producten te maken.
- En de ledenvergadering. Als 10% van alle leden komt opdagen dan ben ik al blij. Het zijn toch altijd dezelfden die komen. De meeste leden interesseert het helemaal niets wat er wordt besloten.
Ik ben het daar niet mee eens.
Een zakelijke vereniging is in ieders belang
Ook voor een vereniging is het belangrijk dat er ‘zakelijk’ wordt bestuurd. Dus met een administratie die voor iedereen te begrijpen is. Met een goed beleid waar iedereen houvast aan heeft. En waar vrijwilligers hun verantwoording nemen en daar ook op aangesproken mogen worden. Zakelijk wil niet zeggen dat er geen aandacht meer is voor de mens als persoon. Zakelijk betekent dat iedereen, elk lid werkt aan hetzelfde doel. Het beter maken van de vereniging.
Je ziet dat de succesvolle verenigingen hebben geïnvesteerd in hun beleid en administratie. Een investering in tijd en geld. Heel veel tijd en misschien iets minder geld. Tijd die de vrijwilligers toch al zo weinig hebben. Maar tijd kun je plannen. Moet je plannen.
Neem als bestuurder de tijd om afstand te nemen van de dagelijkse beslommeringen. En neem de tijd om een goede structuur op te zetten. Maak gebruik van kennis binnen en buiten de vereniging. Tussen de leden zijn er ongetwijfeld mensen die in staat zijn om mee te helpen met het maken van beleid. Want iedereen heeft een mening en op een slimme manier kun je die mening in een beleid gieten. En ook de meeste bonden bieden hulp bij het opzetten van een goed beleid.
De komende blogs ga ik dieper in op het maken van beleid en het belang van een goede administratie. De blogs zijn mijn persoonlijke visie op beleid maken en administratie voeren. In de ruimste zin van het woord. En ik hoop dat iedereen die iets met beleid doet of gaat doen door deze blogs geholpen wordt.
Marco Oosterhoorn